بیماری های روحی، روانی، اخلاقی و اعتقادی

افسردگی، اضطراب، ترس، وسواس، دلتنگی، ضعف اعصاب، لذت نبردن از زندگی، و سایر اختلالات روحی غالبا دارای علت ها و ریشه های مشترک هستند. درمان اساسی و کامل و در عین حال آسان زمانی حاصل خواهد شد که شما علت را پیدا کنید و علت را درمان کنید. این قانون در همه بیماری های جسمی و روحی لازم و کافی است (البته اگر خوب و دقیق و کامل بفهمیم و اجرا کنیم) پس همیشه دنبال شناخت و درمان علت باشید و معلول درمانی فقط در مواقع ناچاری و ضرورت لازم است. 

مثلا خشکی بدن موجب خشکی و مقاومت و نپذیرفتن در افکار و اعمال و اخلاق و ... می شود و رطوبت بدن برعکس. پس با اصلاح واقعی مزاج (یعنی تعدیل آب و حرارت بدن) همه مشکلات جسمی و روحی تاحد زیادی حل می شود فهم دقیق این قانون برترین درمان است. 

تاثیر شستن دست ها دریک ظرف 

امام صادق علیه السلام فرموده اند: دست های خود را در یک ظرف بشویید که اخلاقتان نیکو می شود.[1] 

تاثیر ماهی 

امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده اند: از گوشت ماهی کمتر بخورید زیرا بدن را آب، بلغم را زیاد می کند و روح را خشن می سازد.[2] 

ریشه همه سلامتی ها = جستن دانش سلامتی

امام باقر عليه السلام: در سفارش به جابر جعفى: بدان كه نه هيچ دانشى چون جستن (دانش) سلامت است، و نه هيچ سلامتى چون سلامت دل.[3]

غذای انبیا موجب سلامت روح وجسم

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم: به بخوريد كه دل را جلا مى دهد. خداوند، هيچ پيامبرى را برنگزيده، مگر اين كه به بهشت به او خورانده و نيروى چهل مرد را به او افزوده است.

سایر غذاهای انبیاء نیز قطعا در سلامت روح مفیدند.

حج خانه خدا

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرموده اند: هر کس دنیا و آخرت را می خواهد باید آهنگ این بیت کند و هر کس با نت بازگشت دوباره از حج بازگردد عمر وی طولانی گردد و هر کس بدون قصد بازگشت بر گردد، مرگ [و عذاب] [4] وی نزدیک می شود.[5]

مولف: موجبات سلامت آخرت موجب سلامت روح و روان هستند.

مسواک

امام صادق علیه السلام فرمودند: دوازده ویژگی در مسواک نهفته است: سنت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم، خوشبو کننده دهان، جلا دهنده بینایی، خشنودی خداوند رحمان، سفیدی دندان، زداینده لاغری، محکم کننده لثه، اشتها آور، بلغم زا، افزینده امنیت، دو برابر شدن حسنات و شادی فرشتگان.[6]

 خواب صبگاهی

امام صادق علیه السلام فرموده اند: [7]خواب صبحگاهی شوم است، رزق را رانده و رنگ چهره را زرد می کند.[8]

تاثیر عسل       

امام رضا علیه السلام فرموده اند: شفای هر دردی در عسل نهفته است و هرکس ناشتا اندکی عسل با کندر بخورد، بلغم را قطع و صفرا را شکسته و زهره ی سوداء را ریشه کن و ذهن را صفا داده و حافظه را تقویت می کند.[9]

توضیح: اصلاح این موارد یعنی تاثیر مثبت قوی در همه صفات انسانی.

تاثیر مویز

امام صادق علیه السلام فرموده اند: مویز مایه ی تقویت اعصاب، زدودن رنجوری و درماندگی و آرامش روان است.[10]

تاثیر بوییدن سیب

امام باقر علیه السلام فرموده اند: به هنگام خوردن سیب، آن را ببوی و سپس بخور که اگر چنین کنی هر درد و رنجی را از بدن بیرون می کند و تشویش و نا آرامی حاصل از ارواح را برطرف می سازد.[11]

تاثیر انجیر

هرکس می خواهد قلبی مهربان داشته باشد، باید همواره انجیر بخورد.

اگر شوهر و دوست و فرزند و ... بی مهر و کم احساس و ... دارید از غذاها و کارهایی که به اصلاح و تعدیل روان اثر دارند انجام دهید.

تاثیرکاسنی

امام صادق علیه السلام فرموده اند: هرکس قبل از ظهر روز جمعه هفت برگ کاسنی بخورد، وارد بهشت می شود.

امام صادق علیه السلام فرموده اند: آیا کسی از شما نمی خواهد از خوردن کاسنی اشباع شود و داخل دوزخ نگردد.

چند کلید برای اصلاح روح و روان

همچنین خداوند عقل آدمی را در مغز، و رازداری اش را در کلیه، و خشمش را در کبد، و صراحتش را در قلب، و رغبتش را در ریه، و خنده اش را طحال، و خوشحال و حزن و اندوهش را در چهره ی او نهاده است.

جامه تمیز

امام علی علیه السلام هرکس جامه خویش را تمیز کند اندیشه و اندوهش کم شود.[12]

کرفس

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم کرفس انسدادها را می گشاید دل را طراوت می دهد حافظه می آورد و دیوانگی و جذام و پیسی و ترس را دور کند.[13]

میوه به

 پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به بخورید و به همدیگر هدیه دهید که چشم را جلا می دهد و دوستی را در دل می رویاند.

کافی بنقل از ابو یحیی رازی: امام صادق علیه السلام: چون کودکتان زاده شود با او چه می کنید ؟ گفتم نمیدانم چه کنیم؟

فرمود: باندازه یک عدس، شیر گاو بردار و آن را در آب حل کن  پس دو قطره در سوراخ راست و یک قطره در چپ وی بچکان و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگو. این کار پیش از آنکه ناف کودک بریده شود برایش انجام شود که هرگز پریشانی نمی بیند و به ام صبیان مبتلا نشود.[14]

کم خوری و پرهیز از پرخوری

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم: جبرئیل در ساعت و روزی که پیشتر در آن نمی آمد بر من وارد شد: ... ای محمد هیچ چیز را  به اندازه شکم پر منفور نداشتم.[15]

امام علی علیه السلام هر کس خوراکش کم باشد اندیشه اش صفا می یابد.[16]

امام  علی علیه السلام چنین از آن حضرت نقل شده که فرمودند: "گرسنگی کشیدن، چه نیکو یاری‏ دهنده‏‌ای بر پاکدامنی است.[17]

ای احمد! به عزّت و جلالم سوگند، هیچ بنده‏‌ای برایم چهار چیز را تضمین نمی‏‌کند، مگر این که او را به بهشت در می‏‌آورم: زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وی مربوط است، نگشاید؛ دل‏ خویش را از وسواس حفظ کند؛ آگاهی من از او و این را که او در زیر نگاه من است، پاس بدارد؛ و نور دیده‏‌اش، در گرسنگی باشد.

ای احمد! کاش، شیرینیِ گرسنگی، سکوت، خلوت و آنچه را از آن به ارث برده‏‌اند، چشیده بودی.

پرسید: پروردگارا ارث گرسنگی چیست؟

فرمود: حکمت – حفظ دل – تقرب به خداوند – اندوه دائم – کم هزینگی برای مردم- حقگویی – اهمیت ندادن  باینکه در گشایش میزید یا دشواری

ای احمد ! آیا میدانی با کدام حالت و وقت بنده به من تقرب می جوید؟

فرمود: آن هنگام که گرسنه یا در سجده باشد.[18]

اصلاح روح و روان مهمتر از جسم

امام علیه السلام فرمود: یکی از گرفتاری ها تنگ دستی است. سخت تر از آن ناتندرستی است. و سخت تر از آن هم بیماری دل. یکی از نعمت ها توانمندی مالی. و برتر از آن تندرستی و بهتر از آن تقوای دلهاست.

درمان اعصاب و روان (تبریزیان) [19]

مواردش مختلف است صفرا، سودا، مشکل روانی و.... باید علت ها رفع شود و داروی اعصاب که عمده اش بابونه است مصرف کنید. ولی غالبا از غلبه سودا است /ف سودا بر مصرف کند.

درمان بیماری های روحی روانی با عسل (دریایی)[20]

برنو بتزی آزمایش هایی روی محلول عسلی که برای بیماران مبتلا به عارضه های روحی روانی مانند آنژین صدری ANGINA PECTORIS توصیه می شود انجام داده است. آزمایش ها نشان داده هنگامی که محلول عسلی با کوکابوسیلاسی به ورید تزریق می شود در بهبود عارضه های عصبی و رفع بی خوابی ناشی از اختلالات روانی آنژین های  صدری  موثر واقع شده. همچنین این دارو بصورت تزریقی همراه با عصاره غده فوق کلیوی تزریق می شود که در درمان صرع شدید شکمی abdominal مفید بوده است. اما در حالت ضعف عصبی  مربوط به  نوراستنی neurasthenia  تزریق محلول های عسلی ضعف های عصبی را کاهش می دهد. همچین  مزاج و  خواب   بیمار را متعادل می سازد این شیوه تزریقی در درمان افسردگی و حزن و حالت شیزوفرنی یا گسیختگی شخصیت schizophrenia نیز مفید بوده است.

 برنو بتزی نتایج آزمایش های خود را اینگونه خلاصه می کند: بیماران روحی روانی در شرایط بسیار بدی به سر می برند همچین درمان با شوک ها و داروهای خواب آور تمام رنج ها و آلام آنها را از بین نمی برد. هر یک از این بیماری ها نیاز به درمان خاص خود دارند در طول سال ها قند انگور همراه با ویتامین ها بیماری آنها را بهبود بخشیده. تزریق محلول های عسلی در ورید بیماران نشان دهنده ارزش بالای این محلول در تمام بیماران روحی روانی است. از سوی دیگر مشاهدات کولومباتی دانشمند معروف در خصوص تاثیر تزریق محلول عسلی در بهبود حالت هوشیاری و بیداری این بیماران شایان ذکر و چشمگیر بوده.

نورانیت قلب

خوردن انار با پیه اش شیطان را اخرس می کند.


[1]   کافی: ج6،ص291

[2]  خصال: 636

[3]  تحف العقول ص 286

[4]  این قسمت در کتاب نیامده است.

[5]  وسایل الشیعه:ج8،ص107.

[6]    من لا یحضره الفقیه:ج4،ص365.

[7]    در متن آمده(وفی نوم الغداوة) که صحیح آن این است (وفی الصادقی: نوم...)

[8]    من دلا یحضره الفقیه:ج1،ص502.

[9]    فقه الرضا: 346

[10]  کافی: ج 6، ص352

[11] طب الائمه ص135

[12]  کنز الفوائد ج2 ص 182

[13]  فردس ج5 ص 370

[14]  کافی ج6 ص23

[15]   امالی مفید 192

[16]   غررالحمکم ح 8462

[17]   غررالحکم ح9923

[18]   ارشادالقلوب ص199

[19] کتاب و سخنرانی های استاد – نحوه مصرف داروها در جلد 1  آمده.

[20]   عسل ص 338


منبع: کتاب نسخه  های  معصومین  و  بزرگان طب اسلامی ایرانی -  بیماری های روحی  روانی، فکری، اخلاقی، اعتقادی و غیر جسمی (نویسنده: رضا میرزایی )

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.