سنگینی سر و بدن

 سنگینی سر و بدن (روایات)

حکمت هایی از خلقت

امام صادق  علیه السلام  فرمودند : خداوند گوشها را تلخ قرار داده تا هر چه داخل آن شود هلاک شود و اگر این تلخی نبود، حشرات آدمی را نابود می کردند. و لبها را شیرین قرار داده تا آدمی مزه ی شیرین و تلخ را درک کند. و بینی را خنک و روان قرار داده تا هیچ بیماری ای در سر نماند و اگر اینگونه نبود مغز سنگین شده و کرم آن را فرا می گرفت. [1]

پس هنگام سنگینی سر عطسه آور مصرف کنید وچند تا عطسه کنید تا مقداری از مواد مضر و سنگین کننده سر از بینی تخلیه شود.

ارتباط اعضای بدن با مسائل روح و روان

خشنی و سنگینی در کبد است و حیات در ریه و جایگاه عقل در قلب پس برای اصلاح پرخاش و سنگینی کبد را هم درمان کنید و برای رفع مشکلات عقل، قلب را نیز درمان کنید.[2]

این حدیث بسیار مهم وکلیدی است واز قوانین اساسی طب اسلامی می باشد. باید در همه بیماری ها ریشه وعلت را اول بیابیم وبعد درمان کنیم.

بادروج (ریحان کوهی)

یکی از کسانی که با ابوالحسن اول (امام کاظم  علیه السلام ) بر سر سفره ای حضور یافته بود. برایم نقل کرد که ایشان ،بادروج خواست و فرمود: «دوست دارم غذا را با آن آغاز کنم. انسدادها را باز می کند، غذا را دوست داشتنی می سازد و ... غذای خویش راباآن، پایان ده؛ زیرا آنچه را پیش تر بوده ،گوارش می دهد وآنچه را پس از آن خواهد بود، دوست داشتنی می سازد ،سنگینی رااز میان می برد وبوی آروغ وبوی دهان را خوش می سازد» [3]

شکم پر

امام علی علیه السلام : هر کس سیری اش افزون شود، شکم سیر ،او را سنگین می سازد وهر کس شکم سیر، اورا سنگین سازد،میان او و تیز هوشی ، پرده می افتد.[4]

امام علی علیه السلام : پرخوری ،حجامت تیز هوشی می شود.[5]

گلابی

امام صادق  عليه السلام :((گلابى ، معده را مى پالايد و تقويت مى كند و با به ، در (، خواص ،) همگون است . خوردنش روى غذا، سودمندتر است تا چاشت ناخورده ، هر كس هم كه احساس سنگينى مى كند، از آن بخورد)) يعنى روى غذا بخورد[6]

تخلیه اضافات سر با عطسه ،استنشاق روزانه وحجامت واصلاح بینی

امام صادق علیه السلام : خداوند(عزوجل)، بینی را سرد مخاطی قرار داد تا هیچ دردی را در سر، فرومگذارد، مگر این که بیرونش آورد؛ و اگر این نبود، مغز سنگین، می شد و کرم می افتاد.[7]

سیر شدن از غذا

امام رضا علیه السلام :هر کس غذای افزون از اندازه بخورد ،این غذا اورا سودی نمی سازد، و هر کس به اندازه (نه بیشتر ونه کمتر) بردارد ، این غذا اورا تغذیه می کند وسود می رساند. آب نیز چنین است. روش پسندیده برای تو، آن است که ازهریک ازانواع غذا ،درفصل ویژه آن ،بهره بگیری.

در حالی که هنوز مقداری میل داری ،ازغذا دست بکش ؛چراکه این کارت به خواست خداوند،برای بدن سلامت آورتر، برای عقل ذکاوت بخش تر ،وبر ای خود انسان مایه سبکی افزون تر است.[8]


[1]  علل الشرایع : ج 1،ص 86

[2]  علل الشرایع : ج 1،ص107

[3]  کافی: ج 6، ص 364

[4]  غررالحکم ح 8458

[5]  غررالحکم ح652

[6]  الکافی ج6 ص358 ح2 مکارم الاخلاق ج1 ص379 ح 1266

[7]  علل الشرایع ص86

[8]  طب الرضا  علیه السلام  ص14


منبع: کتاب نسخه  های  معصومین  و  بزرگان طب اسلامی ایرانی -  بیماری های مغز و اعصاب  (نویسنده: رضا میرزایی )

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.