گلو درد (خناق)

گلو درد (روایات)

امام [حسین]  علیه السلام  می فرماید:امیر المومنین  علیه السلام  فرموده اند:هرکس گلو درد دارد وبه سیاه سرفه شدید دچار شده  وبه سختی تنفس می کند باید با این کلمات خود را ایمن سازد.حضرت این کلمات را فرا گیر برای هر چیزی می خواندند.(« قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‏ علیه السلام‏: مَنِ اشْتَکَى حَلْقَهُ وَ کَثُرَ سُعَالُهُ وَ اشْتَدَّ یَأْسُ بَنِیهِ فَلْیُعَوِّذْ بِهَذِهِ الْکَلِمَاتِ وَ کَانَ یُسَمِّیهَا الْجَامِعَةَ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ :

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَجَائِی وَ أَنْتَ ثِقَتِی وَ عِمَادِی وَ غِیَاثِی وَ رِفْعَتِی وَ جَمَالِی وَ أَنْتَ مَفْزَعُ الْمَفْزَعِینَ لَیْسَ لِلْهَارِبِینَ مَهْرَبٌ إِلَّا إِلَیْکَ وَ لَا لِلْعَالَمِینَ مُعَوَّلٌ إِلَّا عَلَیْکَ وَ لَا لِلرَّاغِبِینَ مُرَغَّبٌ إِلَّا لَدَیْکَ وَ لَا لِلْمَظْلُومِینَ نَاصِرٌ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا لِذِی الْحَوَائِجِ مَقْصَدٌ إِلَّا إِلَیْکَ وَ لَا لِلطَّالِبِینَ عَطَاءٌ إِلَّا مِنْ لَدَیْکَ وَ لَا لِلتَائِبِینَ مَتَابٌ إِلَّا إِلَیْکَ وَ لَیْسَ الرِّزْقُ وَ الْخَیْرُ وَ الْفَرَجُ إِلَّا بِیَدِکَ حَزَنَتْنِی الْأُمُورُ الْفَادِحَةُ وَ أَعْیَتْنِی الْمَسَالِکُ الضَّیِّقَةُ وَ احْتَوَشَتْنِی الْأَوْجَاعُ الْمُوجِعَةُ وَ لَمْ أَجِدْ فَتْحَ بَابِ الْفَرَجِ إِلَّا بِیَدِکَ فَأَقَمْتُ تِلْقَاءَ وَجْهِکَ وَ اسْتَفْتَحْتُ عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ إِغْلَاقَهُ فَافْتَحْ یَا رَبِّ لِلْمُسْتَفْتِحِ وَ اسْتَجِبْ لِلدَّاعِی وَ فَرِّجِ الْکَرْبَ وَ اکْشِفِ الضُّرَّ وَ سُدَّ الْفَقْرَ وَ أَجْلِ الْحُزْنَ وَ انْفِ الْهَمَّ وَ اسْتَنْقِذْنِی مِنَ الْهَلَکَةِ فَإِنِّی قَدْ أشقیت [أَشْفَیْتُ‏] عَلَیْهَا وَ لَا أَجِدُ لِخَلَاصِی مِنْهَا غَیْرَکَ یَا اللَّهُ یَا مَنْ‏ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ ارْحَمْنِی وَ اکْشِفْ مَا بِی مِنْ غَمٍّ وَ کَرْبٍ وَ وَجَعٍ وَ دَاءٍ رَبِّ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ أَرْجُ فَرَجِی مِنْ عِنْدِ غَیْرِکَ فَارْحَمْنِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ هَذَا مَکَانُ الْبَائِسِ الْفَقِیرِ هَذَا مَکَانُ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِیرِ هَذَا مَکَانُ الْمُسْتَغِیثِ هَذَا مَکَانُ الْمَکْرُوبِ الضَّرِیرِ هَذَا مَکَانُ الْمَلْهُوفِ الْمُسْتَعِیذِ هَذَا مَکَانُ الْعَبْدِ الْمُشْفِقِ الْهَالِکِ الْغَرِیقِ الْخَائِفِ الْوَجِلِ هَذَا مَکَانُ مَنِ انْتَبَهَ مِنْ رَقْدَتِهِ وَ اسْتَیْقَظَ مِنْ غَفْلَتِهِ وَ أَفْرَقَ مِنْ عِلَّتِهِ وَ شِدَّةِ وَجَعِهِ وَ خَافَ مِنْ خَطِیئَتِهِ وَ اعْتَرَفَ بِذَنْبِهِ وَ أَخْبَتَ إِلَى رَبِّهِ وَ بَکَى مِنْ حَذَرِهِ وَ اسْتَغْفَرَ وَ اسْتَعْبَرَ وَ اسْتَقَالَ وَ اسْتَعْفَى وَ اللَّهِ إِلَى رَبِّهِ وَ رَهِبَ مِنْ سَطْوَتِهِ وَ أَرْسَلَ مِنْ عَبْرَتِهِ وَ رَجَا وَ بَکَى وَ دَعَا وَ نَادَى رَبِّ إِنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ فَتَلَافَنِی قَدْ تَرَى مَکَانِی وَ تَسْمَعُ کَلَامِی وَ تَعْلَمُ سَرَائِرِی وَ عَلَانِیَتِی وَ تَعْلَمُ حَاجَتِی وَ تُحِیطُ بِمَا عِنْدِی وَ لَا یَخْفَى عَلَیْکَ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِی مِنْ عَلَانِیَتِی وَ سِرِّی وَ مَا أُبْدِی وَ مَا یُکِنُّهُ صَدْرِی فَأَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ تَلِی التَّدْبِیرَ وَ تَقْبَلُ الْمَعَاذِیرَ وَ تُمْضِی الْمَقَادِیرَ بِسُؤَالِ مَنْ أَسَاءَ وَ اعْتَرَفَ وَ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ اقْتَرَفَ وَ نَدِمَ عَلَى مَا سَلَفَ وَ أَنَابَ إِلَى رَبِّهِ وَ أَسِفَ وَ لَاذَ بِفِنَائِهِ وَ عَکَفَ وَ أَنَاخَ رَجَاهُ وَ عَطَفَ وَ تَبَتَّلَ إِلَى مُقِیلِ عَثْرَتِهِ [وَ] قَابِلِ تَوْبَتِهِ وَ غَافِرِ حَوْبَتِهِ وَ رَاحِمِ غُرْبَتِهِ وَ کَاشِفِ کُرْبَتِهِ وَ شَافِی عِلَّتِهِ أَنْ تَرْحَمَ تَجَاوُزِی بِکَ وَ تَضَرُّعِی إِلَیْکَ وَ تَغْفِرَ لِی‏ جَمِیعَ مَا أَخْطَأْتُهُ مِنْ کِتَابِکَ وَ أَحْصَاهُ کِتَابُکَ وَ مَا مَضَى مِنْ عِلْمِکَ مِنْ ذُنُوبِی وَ خَطَایَایَ وَ جَرَائِرِی فِی خَلَوَاتِی وَ فَجَرَاتِی وَ سَیِّئَاتِی وَ هَفَوَاتِی وَ هَنَاتِی وَ جَمِیعِ مَا تَشْهَدُ بِهِ حَفَظَتُکَ وَ کَتَبَتْهُ مَلَائِکَتُکَ فِی الصِّغَرِ وَ بَعْدَ الْبُلُوغِ وَ الشَّیْبِ وَ الشَّبَابِ وَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ وَ بِالْعَشِیِّ وَ الْأَبْکَارِ وَ الضُّحَى وَ الْأَسْحَارِ وَ فِی الْحَضَرِ وَ فِی السَّفَرِ وَ فِی الْخَلَاءِ وَ الْمَلَإِ وَ أَنْ تَجَاوَزَ عَنْ سَیِّئَاتِی‏ فِی أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِی کانُوا یُوعَدُونَ‏ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَنْ تَکْشِفَ عَنِّی الْعِلَلَ الْغَاشِیَةَ فِی جِسْمِی وَ فِی شَعْرِی وَ بَشَرِی وَ عُرُوقِی وَ عَصَبِی وَ جَوَارِحِی فَإِنَّ ذَلِکَ لَا یَکْشِفُهَا غَیْرُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین‏.»

شیرگرم

امام صادق  علیه السلام  فرموده اند:ما برای گلودرد چیزی بهتر از شیر گرم نیافته ایم.[1]

 قسط هندی و برداع

زنی نزد پیامبر خدا آمد و گفت : ای پیامبر خدا !! این کودک گلو درد دارد.

فرمود: حلق های فرزندان خویش را مسوزانید . بر شما باد قسط هندی و بر داع. با آنها برایش انفیه کنید.[2]

بستک هندی

زنی با فرزندش نزد عایشه بود و از سوراخ های بینی آن کودک ، خون می آمد.در این هنگام پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم در آمد . پرسید : این را چه شده است ؟

گفت :گلو درد دارد.

فرمود : وای بر شما ! کودکان خویش را مکشید . هر مادری که فرزندش به گلو درد گرفتار شود . قدری بستک هندی بردارد و در آب بساید و سپس به کودک انفیه کند.

پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم، سپس عایشه را به این کار، امر فرمود. او این کار را با کودک انجام داد و وی، بهبود یافت.[3]

نمک قبل و بعد از غذا

پیامبر خدا  صلی الله علیه و آله و سلم :خداوند (عزوجل ) به موسى بن عمران وحى كرد كه : با نمك ، آغاز كن و با نمك ، پایان ده ؛ چرا كه درمان هفتاد درد، در نمك است و كمترین این دردها دیوانگى ، جذام ، پیسى ، گلودرد و دندان درد و شكم درد است .[4]

عسل

غرغره شربت عسل صبح ها قبل از ناشتا و شب ها قبل از خواب ( یک قاشق مربا خوری عسل را در نصف لیوان آب ولرم حل کرده و روزی دوتا سه بار غرغره کرده و گلو را شستشو دهید و آب عسل غرغره شده را بیرون بریزید) . [5]

گلو درد ناشی از ترشی معده

سوزش گلو،گاهی به علت زیاد شدن اسید معده است که علاج آن مصرف یک قاشق غذاخوری عرق زنجبیل با نصف لیوان آب جوش ویک قاشق چای خوری عسل روزی یک بار 67 .

گلودرد (تبریزیان)

خوردن شیرگاو جرعه جرعه مفیداست و داروی دیگر داروی امام کاظم است.

خناق (درد گلو ) (موسوی) [5]

مانند ورم زبان عمل می کنیم و هر یک ساعت یکبار با عرق آویشن غرغره می کنیم .

 درد و سوزش گلو (ضیایی) [6]

مخلوط پودر فلوس با آب سبزی کاسنی را غرغره کنید .

گلو درد (ضیایی)[7]

1- کورتیزول گیاهی = خرما(سرشار از منیزیم ، که ضدّسرطان است ) ،2- دمکردۀ خرما و شنبلیله

درمان درد گلو( ضیایی) [8]

1.دمکردۀ میوۀ آبنوس(به صورت غرغره)،2.غرغره کردن با آب اِسفناج ،3.دمکردۀ به دانه ، 4.با محلول سرکۀ طبیعی غرغره کنید ، 5.جوشانده آب نخود زرد

گلو و درمان گلو و مخاط گلو (ضیایی) [9]

جوشاندۀ 50 گرم برگ آزگیل در یک لیتر آب.

ناق یا گلودرد (بنی هاشمی)

پوست تازه گردو را له می کنند و با مقداری آب جوشانده سیاه می شود سپس صاف کرده عسل اضافه می کنند و با حرارت ملایم دوباره گرمش می کنند وکف آن را می گیرند تا غلیظ تر شود و قوام آید.

 

نقاط فشاری، طب سوزنی، ماساژ، زنبور درمانی، دستگاه الکترونیکی بدون سوزن، انرژی درمانی(برای عمل به این نسخه حتما طبق راهنمای نسخه ها عمل کنید)

گرفتگی(خُناق)، خشونت و التهاب حنجره و نای[10]


[1]  بحارالانوار:ج62،ص182.

[2]  مستدرک علی صحیحین ج 4 ص 450

[3]  مستدرک علی صحیحین ج 4 ص 450

[4]  المحاسن ج2 ص425 ح2490

[5] زالوی ایرانی

[6] نسخه های مورد تایید استاد..

[7] نسخه های مورد تایید استاد..

[8] نسخه های مورد تایید استاد..

[9] نسخه های مورد تایید استاد..

[10] کتاب درمان جامع طب سوزنی


منبع: کتاب نسخه  های  معصومین  و  بزرگان طب اسلامی ایرانی -  بیماری های مجاری تنفسی، بینی، گلو، ریه  (نویسنده: رضا میرزایی )

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.